fredag 23 november 2012

Istället för kemtvätt


Vi har ett projekt hemma, som går ut på att försöka kemikaliesanera så gott det går. Skåp i badrum och kök har länge varit med i rullen, men nu var det dags för hallen och en matta som ligger i den. Istället för att lämna den till kemtvätt, gav vi oss på den med såpa och full sprut på vattenslangen. Ett ovanligt tacksamt uppdrag för vissa familjemedlemmar. Lagom geggigt och väldigt kul att springa i.


Sen fick den hänga och torka i höstsolen. Det enda svåra med det här projektet var att släpa upp den dyblöta mattan på trädgårdsmöblerna. Annars var det ett enkelt sätt att spara en tusenlapp. Många nya nystan kan det bli.

Eller en ny runda till Kasthall i Kinna kanske, där denna matta en gång är inköpt.

3 kommentarer:

  1. Man kan även passa på att kasta ut sina mattor i snön och skrubba dem med borste och nysnö. Nu är väl inte tillfällena så många i vår del av landet, men det är väldigt effektivt. Och, man behöver inte hantera en tung, blöt matta.

    SvaraRadera
  2. Precis, det tänkte jag att vi kunde ha som tips i julkalendern. Jag brukar göra det med trasmattor, efter att ha lärt mig det av en kompis jag bodde med. Fungerar det även på rya?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är som gjort för ryor. Man får borsta lite försiktigare bara; och så tar det längre tid att borsta bort snön när man är klar.

    Problemet, rent generellt, är att lyckas pricka in fin torr snö en helg när man har tid, och det är ljust ute ;)

    SvaraRadera