torsdag 30 oktober 2014

En halsduk med leantänk


Jag är leancoach på jobbet. Lean handlar ju om att titta på sin egen verksamhet, se vilka slöserier som finns och förbättra den. Hur minskar vi till exempel ett slöseri som lager och ser vilken liten arbetsinsats som kan få stor effekt och skapa värde för organisationen. Ibland tänker jag på min stickning på samma sätt.

Här är ett exempel. Den här halsduken stickade jag för några år sedan i Eskimå. Satte fransar på och de har sedan tovat ihop sig så pass att den till slut inte var så kul. Så en solig lördag satt jag på terrassen och klippte bort fransarna och en kvart senare hade lagret minskat och användbarheten ökat.

Visserligen ett dubbelarbete, men ett vettigt sådant. Nu värmer den min hals tidiga cykelmornar.

Ha en fin helg, på vilket sätt du än tar dig an den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar