söndag 26 december 2010

Liksidig krage

Efter mycket om och men och oro för om garnet skulle räcka har nu mammas julklapp blivit färdig (och överlämnad). Det är en lång krage med flätor och mosstickning. Garnet är Silk blend från Manos del Uruguay. Jag köpte garn och mönster på Yll och Tyll som hävdar att deras krage blev 175 cm lång. Jag har lite svårt att förstå det, för min blev ungefär 120 cm (går väl i och för sig att sträcka en del) trots att jag gick upp en snäpp i stickgrovlek. Men hur som helst blev det väldigt lagom att vika dubbelt runt halsen. Och mamma blev nöjd, det var huvudsaken. Flätorna är extra roliga, för de är lika på båda sidorna!

2 kommentarer:

  1. Vilken julklapp att få! Och perfekt denna vintriga vinter. Med inspiration från dig, blir det här en grönmelerad. Garnet är verkligen jättehärligt och jag gillar att kvinnorna som tillverkar det får rejält betalt. En schyst stickning helt enkelt.

    SvaraRadera