lördag 12 februari 2011

"Var är Fjant?" "- Här, mamma!"



I julas såg jag och barnen filmen "Trolltyg i tomteskogen". Trollmor, hon som hela tiden fräser repliken ovan och alltid får svar av sin yngste son med det nesliga namnet, har en underbar tofs i sitt stripiga hår, och som snodd har hon en liten orm. Det var den bilden som dök upp i mitt huvud när jag strax efter att ha sett filmen skulle ta till vara en sista skvätt Cashmere Island från Noro. Själva grunden, fyra aviga och en rät i bm, tog jag från Stickfrossa, men det var garn kvar och jag ville ta vara på allt, så istället för att ta ihop upptill fortsatte jag en bit och ökade sedan antalet maskor något. Jag ökade för att det skulle bli en tjusig tofs ovanför avsnörningen. Att ha en orm i mössan kändes lite väl kontroversiellt, så det fick bli en stickad svart snodd istället. Det blev helt OK. "Annorlunda" säger sambon diplomatiskt. Han har nog rätt, men jag känner mig tillräckligt självsäker för att våga ha den på.

2 kommentarer:

  1. Skulle inte heller skämmas att visa mig ute i den härliga mössan!

    SvaraRadera
  2. Trolltyg har inte gått härhemma. Däremot lägger jag märke till en hel del stickat i Harry Potter och igår såg jag Hårfrisörskans make, där själva hårfrisörskan bar snygga stickade koftor. Men svårt att tidsbestämma både miljö och kläder. 40-talsstuk i slutet av 80-talet? Hur som helst, en oerhört sinnlig och speciell film som jag ser först nu. Hur har jag lyckats missa?

    Din mössa är i alla fall helfrän tycker jag.

    SvaraRadera