onsdag 2 februari 2011

Lila blad


Äntligen har jag lyckats ta mig samman och sticka en trekantssjal i spetsmönster! Och vilket mönster sedan! Inköpt på Yll och tyll. Fördelen med bladmönster är att man ser ganska snabbt hur det ska vara, och, det bästa av allt, man ser direkt när något gått snett. Den här skulle egentligen stickas i tunt garn, men jag är inne på att minska volymen på min garnsamling och därför fick det bli det grövsta jag hade, nämligen Natur uld och stickor 6. Drygt 3,5 hg gick det i den här sjalen, och den räcker gott och väl över axlarna. Jag förstår fortfarande inte hur maskantalet kunde öka, men det kanske är sånt man inte ska grubbla över.


2 kommentarer:

  1. Den ser otroligt härlig ut! Jag tycker den gör sig väldigt bra i grovt garn när mönstret verkligen syns. Ekar det i ditt garnskåp nu?

    SvaraRadera
  2. Bladen är en bra bit över decimetern höga!

    Nej, tyvärr inget eko ännu. Men jag jobbar på det. Har bland annat 2 hg Cocoon som jag gärna skulle ta tag i men inte riktigt vet vad jag ska göra av. Gjorde inte du Cecilia en krage i det som du inte blev nöjd med? Garnet är ju väldigt mjukt och ojämnt, så det kanske lämpar sig bäst för en enkel trekant med lite hålvarv? Jag har en grön-lila nyans, jättefin färg.

    SvaraRadera