fredag 28 januari 2011

Hållbar design för designers

Yippi! På onsdag är jag inbjuden till Beckmans kvällsskola för att prata om Grön design, en bok som jag och Mats Hellmark var redaktörer för. 2008 års årsbok från Naturskyddsföreningen. Tänk att den lever än!

Mitt tema är hur kläder påverkar vår miljö på fler sätt än vi anar. Bomullsodling, färgning, transporter, för att inte tala om de förhållanden som många av världens sömmerskor lever under.

Där ska jag ska berätta om mitt besök på Sri Lanka, en på många sätt omtumlande resa. Starka kvinnor i skilda världsdelar, fasansfulla system för att vi ska få billiga kläder. Liksom min ibland häpnadsväckande tur. Hur många indier finns det? Hur många känner jag? Hur kan det komma sig att precis en av dem ...

Nä. Det skriver jag mer om nästa vecka.

1 kommentar:

  1. Det är en mycket bra bok, så den förtjänar ett långt liv. Vilket perfekt forum för det ämnet! Lycka till!

    Och jag hoppas att det sista var ett löfte som du tänker hålla.

    SvaraRadera