tisdag 18 augusti 2009

Bubbelkofta i grönt

Ett tvåårigt projekt är till (garn)ända. Garnet till denna kofta köpte jag som ett restparti i Spånga och blandade det gröna med några nystan beige för att det skulle räcka. När jag väl började sticka, kändes det inte rätt och jakten på mer grönt garn började. Svårt, skulle det visa sig. Hade utgått skulle det visa sig. Ringde till slut grossisten som kunde tipsa om de affärer som sist köpt in garnet och till slut fick jag napp i Norrköping tror jag. Då vågade jag inte chansa en gång till utan köpte upp hela lagret.

Denna kofta kommer jag alltid att förknippa med Sri Lanka, där jag stickade bakstycket. Var där på reportageresa, men redan då var det oroligheter och jag lovade mig själv att göra jobbet, men inte ta onödiga risker. Därför läste jag guideböcker om vackra regnskogsområden, men satt på min balkong kväll efter kväll och stickade. Även det var i och för sig en enorm naturupplevelse eftersom det bland bananbladen svingande apor och flög praktfulla papegojor.

Modellen gillar jag. Den är lite insvängd och garnet är mjukt. Ärligt talat förstår jag inte varför det utgått...

1 kommentar:

  1. Vilket annorlunda minne! Nu kommer den ju för alltid att vara "Sri Lanka-koftan".

    SvaraRadera