måndag 1 augusti 2011

Tvåändsstickning


Har gett mig in i tvåändsstickningens mystiska värld. Hittade en bok hos min farmor i sommar och lyckades med hjälp av den klura ut principen. Egentligen är det inte så svårt, men man håller trådarna i höger hand, så det känns väldigt bakvänt. Funderade länge på hur jag skulle hålla stickorna. Till slut gav jag mig ut på Internet. Jag säger bara en sak. YouTube. Hittade flera jättebra och pedagogiska filmsnuttar, så nu tror jag att jag har kommit på knepet.

Garnet jag stickar i är Wåhlstedts tvåändstvinnade som jag köpte på plats i våras. Inte helt säker på att det kommer att räcka, men då får jag väl beställa mer.

Tanken är att det ska bli ett par vantar. Till er som hört mig beklaga mig över att jag inte lyckas få till två lika stora vantar (eller sockar), kan jag meddela att jag skaffat två omgångar strumpstickor och stickar båda parallellt. Hoppas att det funkar.
Published with Blogger-droid v1.6.9

5 kommentarer:

  1. Oh vad bra Jenny! Då vill jag gärna gå på stickkurs hos dig! Jag brukar imponeras av Dödergöks alster i tvåänds men har aldrig lyckats klura ut hur man gör själv.

    SvaraRadera
  2. Heja! Jag är mäkta imponerad. Dessutom ser det ut som om du har fått till någon slags mönsterstickning - stämmer det?

    SvaraRadera
  3. Mönsterstickning, jajamen :) Så kallat mönsterkrus. Har senare även gett mig in på kedjegång.

    Jag kan gärna hålla "kurs". Eller åtminstone visa hur jag tolkar att man gör...

    SvaraRadera
  4. Anmäler mig härmed till kursen!

    SvaraRadera