måndag 12 september 2011

Det ska va gult i år!

Bakluckeloppisar känns som den verkliga fyndplatsen för textilier. Den äldre generationen tömmer sina villor för att flytta till lägenheter och lättar på lager som är ärvda i flera led. Valet står ofta mellan tipp och loppis och därför blir priserna minst sagt humana.
Denna matta i rosengång är helt oanvänd (tills nu då) och i en väldigt spännande färgkombination. Jag kan tänka att antingen gillar man eller så gillar man inte. Jag gillar och den ligger fint i vårt bibliotek.
En gång för tio år sen cyklade jag förbi en spontanloppis utanför ett hus i Bromsten. Jag köpte en bunt handvävda handdukar i rött och vitt som jag använt sedan dess och är så nöjd med. Då visste jag inte att tjejen jag handlade av, senare skulle bli min mammakollega i fotbollslaget. När hon dukade upp igen, var jag snabbt kund och köpte upp lagret och kryddade det med gult.
En blomkruka som påminner om majolika gjorde sig med Mårbacka.
Och så snubblade jag över dessa gula koppar som heter Sol och är 60-talsdesign från Gabriel. Sex koppar med fat och udda assietter handlade jag för nån hundring. Och måndagen därefter sprang jag till Myrorna i Eskilstuna på lunchen för att kolla om de fanns kvar. Jodå. Där fanns nästa sex-pack fint kvar i hyllan. Dussinet fullt alltså.

Färgen gör mig glad och formen gör att kaffet håller värmen länge. Det har varit min utedrickarkopp i sommar.
Just den här dagen matchar gästande Malkoms linne helt servisen. En helt oplanerad färgsynkning den här gången (deras mamma jobbar som dekoratör på NKs glas och porslin). Roligt att det är samma mamma Annas linne från 1978. Storasyster Ebba är i fotbollstagen.

Vår blogg har fått en award från bloggaren linneaskariskulla. Så roligt! Den tackar vi varmt för och håller nu på att samla ett gemensamt svar på frågorna som följer. Vi återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar