torsdag 24 november 2011

Syjuntans ursprung

... är puffen i Språktidningen (en av mina favorittidningar) som landade i brevlådan igår. På förstasidan och allt! Under rubriken "Juntan träffas och har kul ihop", finns svaret på vad junta betyder. Ordet har funnits i svenskan sedan 1700-talet och kommer av latinets jungere som betyder förena. Just syjunta nämns första gången 1897. Vidare får vi veta att även om det finns militärjuntor, så träffas ofta juntor istället regelbundet i små grupper för att utöva sin fritidssysselsättning. Här finns språktidningen

Juntor verkar vara det nya svarta och ger de mest oväntade överraskningar. I Dagens Nyheters Söndag deklarerade kocken och skådespelaren Per Morberg att han är en djävul på att sticka. Han skulle vilja samla Mikael Persbrandt, Michael Nyqvist och de andra grabbarna grus för att sticka lovikkavantar i en tv-machosyjunta.

Ja, visst är det en kul tanke, och onekligen en bra programidé. Jag skulle titta och jag tror att flera i vår syjunta skulle sitta nålade framför tvn! Eller vad säger ni?

Fast jag tror även på en programidé att lyfta fram alla fantastiskt kreativa kvinnor som nu bara (inte så bara) syns i bloggvärlden. Tänk er inspirerande program med Tant Kofta, eller Dödergök. Ja, det finns ju hur många som helst!

1 kommentar:

  1. Jag är rätt tveksam till om jag skulle vilja se Per Morberg och gänget sticka. Tycker de har rätt bra med mediautrymme som det är. Men precis som du säger Cecilia, några kreativa bloggerskor! Och inte bara stickande kvinnor. Kreativa människor i allmänhet (även om jag personligen gärna skulle djupdyka i någons stickvärld). Som motvikt till att man som nu gräver ner sig i och hårdexponerar folks ekonomi, matvanor, städvanor (eller brist på sådana) och annat jag-vill-inte-veta-mer så borde man väl kunna lyfta fram all kreativitet som faktiskt finns, positiva bilder av vanliga människor som fungerar bra och gör något vettigt med sina liv. Komma bort från dessa freak-shows som bara luktar unket. Skäggiga damen är liksom inte rolig att se längre tycker jag. Men tänk en programserie med olika teman: musik, alla olika typer av handarbete, textiltryck, smyckestillverkning, måleri, smide och litteratur där man får möta några olika representanter för varje "genre" och allt fokus sätts på skapandeprocessen! Jag lovar, jag kommer titta.

    SvaraRadera