fredag 23 mars 2012

I tygrikets rikedomar

Mitt jobb tog mig till Göteborg förra veckan och det är verkligen något jag gillar med mitt jobb! För i den stan läste jag ett år och när jag kommer dit blir jag påmind om ett härligt år på journalisthögskolan.

Jag passade på att hinna träffa några riktigt goda vänner som jag ser för sällan, men som konstigt nog går att återvända till hur länge det än dröjer mellan gångerna. Vi åt på restaurang Puta Madre (ett äventyr), besökte Hagabadet med restaurang (fynd) och återknöt kontakterna med mandelkakorna på Cafeva i Haga (lika goda som då). Sen gjorde vi en runda i "boera" i Kinnatrakterna. En tygälskares eldorado!

Som vi har farit runt i dessa fabriksbodar de senaste 15 åren, med Kerstin som initierad guide! Uppvuxen som hon är i bygden och med textil i blodet. Favoriterna Pelle vävare, Kasthall och Kinnagarn var liksom givna på listan. Men så presenterade Kerstin en nyhet: Ljungbergs textiltryck i Rydboholm.

Det första som möter oss är den här synen och jag tänker: Det här blir bra. Så mycket energi att tanka! Galet prickigt och så Pythagorastyget som jag förknippar så starkt med Vällingby och 50-tal. Stig Lindbergstyger till höger.

Klassikerna på rad och bakom hör man maskinerna från textiltrycket som ligger vägg i vägg. I mitten Stig Lindbergs Herbarium.
Pigga påsktyger till fyndpris. Men vi var inte på fyndarhumör. Vi var på extremfyndarhumör. Och det visade sig fungera utmärkt.
För vad ser vi, om inte halva priset på alla stuvar. Ja, vi gick igenom sortimentet grundligt! Sen hittade vi en hög till bakom gardinen, som tarvade lite uppmärksamhet. I nästa inlägg ska jag visa resultaten från resan.
Därefter väntade skogen på oss, precis i kvällningen. Sen torpet med kantarellsås och egna lammkotletter. Det kan pigga upp vilken marströtting som helst.

Skulle du också vilja göra en runda i det rika tygriket, så går det fint att hyra nysnickrade gästrum i Kerstins ladugård. Hör av dig om du eller din junta är intresserad, så kan jag förmedla kontakten.

I helgen kommer extremfynden till bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar