söndag 17 februari 2013

Elvakaffe med sällskap


På helgerna dricker jag elvakaffe. Det är jag rätt ensam om. Min man dricker inte ens kaffe, än mindre elvasådant. Så jag håller mig själv sällskap med en liten stickning. Det är inte det sämsta när det är en sån här kul grej. Tipset har jag fått från inspirerande Dödergöks blogg. Hon kallar det avbruten mosstickning och kör tunnare stickor men jag har märkt att jag inte riktigt är den typen, så jag skalade upp till rimliga treor och samkör två garner för att få lite tjocklek på det hela.

Jag blir så imponerad av att den mycket enkla tekniken ger ett så raffinerat mönster. Varje varv stickas i samma färg, ett med räta maskor hela tiden och det andra med vanlig mosstickning, avig och rät där man inte låtsas om att ett annat varv kommit emellan.

Just nu stickar jag lite på chans och får se om det blir sockor till mig eller till min mamma på Öland, som vi ska hälsa på under sportlovet. Fortsättning följer.

3 kommentarer: