tisdag 3 februari 2015

Nästan vintage?


Det var tur att den hann bli färdig, den här koftan. Att sticka till småbarn är egentligen inte min grej, tidsmässigt. De växer lite för fort, för min fart. Men förra veckan hade vi härligt kusinbesök från Öland och en liten Minna i sittåldern fick sin kofta. Hoppas den funkar även i vår.

Mönstret är ett beprövat från Yll och tyll. Förra gången jag stickade modellen var för 19 år sedan och då en ljusgrå variant till en tjej som nu är vuxen och på väg mot USA. Jag köpte mönstret i Uppsala på språng från kurs i miljörätt till tåget, som en maskinskriven papperskopia. Kanske är det maskinskrivna redan kult? Det verkar hur som helst vara webbens moderna Melker merino, länk ovan. Mycket trevlig stickning i något som kallas flatribb.

Koftan blev lite mer organiserad efter blockning, men jag fick passa på att fota den oblockad en helg dessförinnan. Januariljuset är verkligen sparsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar