lördag 13 februari 2010

Recept för en bra dag

På min syjunta bjöd jag på chocolate-chip cookies och några frågade efter receptet. Det kommer från Rosendals Trädgårdscafé:

3 dl mjöl, 1 tsk salt, 1 tsk bikarbonat, 190 g smör, 4½ dl farin, 3/4 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, 2 ägg, 6½ dl havregryn, 350 g grovhackad mörk blockchoklad.

Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål. Blanda alla sockersorter och smör i en annan skål tills det blir krämigt. Vispa äggen lätt. Häll i ägg och havregryn. Rör om. Tillsätt mjölblandningen och arbeta väl. Rör ner chokladen. Klicka ut kakorna på smord plåt. Jag gjorde dem ganska små och då blir det 40 kakor som gräddas i 180 grader.

Jag följde receptet men glömmer varje gång att jag tycker de blir aningen för salta. Nästa gång ska jag halvera saltet.

Bildens snygga kakburk fick jag av Sofia i invigningspresent när jag hade trädgårdskafé i Borgholm 1998. I en veckas tid textade vi kakskyltar & gatupratare, målade sockerburkar, provbakade recept och döpte kakor. Några höjdare blev Trazans banankaka och Mamma Larssons bullar. Vi lekte och hade så kul! En av mitt livs mest fantastiska veckor! Just idag fyller Sofia 40 år och jag vill gratulera genom att lägga denna symboliska kaka på din kakbuffé.

3 kommentarer:

  1. Hrmpf. Jag som just börjat tänka på beach 2010 ;o)

    SvaraRadera
  2. Heja på. Du är bäst och det vet du!
    Kram A.

    SvaraRadera
  3. Å vad härligt! Tack!
    Kram
    Sofia

    SvaraRadera