måndag 22 november 2010

Får man sticka på fotboll?


Just nu är det väldigt lugnt med fotbollen härhemma. Denna vecka är det bara fyra träningar och sedan väntar faktiskt en cupfri helg. Under sommarsäsong är det turnering nästan varje helg. Jag tar en mycket liten del av ansvaret tillstås härmed villigt, men ibland åker vi hela familjen och ibland är det en cup för varje unge och då coachar jag lillsonen.

Vi trivs bra ihop alla föräldrar, vi fikar, småpratar och hejar. Men för att en rastlös själ som jag inte ska fika ihjäl sig, brukar jag även packa med stickningen. Ungarna tycker att jag är hur exotisk som helst och frågar alltid vad jag "syr" och visar stort intresse för mina alster. Även tränarna frågar artigt.

Men hur OK är det att sticka på fotbollscuper? Jag vill gärna veta.

Så här tänker jag: Jag är uppvuxen i en tid och på en plats där vanliga föräldrar inte hade något ansvar alls för träningar. Skolbussen kom och plockade upp barnen, medan föräldrarna skötte kvällsmjölkningen. Inte skulle de ha tid att skjutsa som vi gör nu. Naturligtvis är jag präglad av detta. Samtidigt lever vi i en ny tid och jag på en annan plats.

Jag är gärna med när barnen spelar fotboll eller simmar. Samtidigt är jag mån om min egen fritid. Genom att ta med stickningen visar jag att även mina intressen är viktiga. Dessutom tror jag att barnen mår bra av att de inte behöver bli iakttagna precis hela tiden. Kanske är det en del av att inte bli för mycket av en curlingförälder.

Men jag har satt upp en egen regel. Träningar och dötid på cuper får jag sticka. Däremot tittar jag alltid på matcher.

Mina barn spelar i den anrika klubben Bromstens IK som i år firar 100 år. Tänka sig! Och för att ni ska få bevis på att även en stickande fotbollsmamma kan vara en stolt fotbollsmamma, länkar jag till lagens sidor. Detta är Arvins sida. Och detta är Adrians.

2 kommentarer:

  1. Klart man får sticka på fotbollscuper! Bra beslut att titta på matcher, men sticka övrig tid. Heja Cecilia!

    SvaraRadera
  2. Gud vilka sötungar = minifotbollspelarna! Och visst får man göra annat än att stå och glo på när andra har roligt, då är det bättre att ha roligt själv! /Berlin

    SvaraRadera