tisdag 30 november 2010

Plagg i tiden

Det här är mitt favoritplagg just nu. Den och långkalsingarna. Imorgon ska det bli 20 grader kallt, men jag känner mig rustad. Vitsvartrandig polo stickad som en tub och sedan ihopsydd till en rundel är skön att gömma ansiktet i dessa tidiga tindrande mornar.

Till förra julen stickade jag en likadan och gav den med lite bävan till min 14-åriga systerdotter. Hemstickat, kan det gå hem hos en tonåring? Hon trädde på sig den direkt. Vilken vinstlott!
Den här halsduken är stickad av helt galna 80-talsgarnrester med något lite piggt 2010-tal iblandat. Man får ta den för vad den är, men skoj var den att sticka. Kändes nästan som att väva. Jag slog in det jag hade och randade som en trasmatta.
Här är också två överblivna nystan som fick gifta sig. Ett lurvig bus och ett stramt ekologisk bomullsgarn. Stickad på längden.

6 kommentarer:

  1. Visst känner man sig galet nöjd när man får till något av helt otippade garner!

    SvaraRadera
  2. Lustigt det där med längd och bredd förresten. Äldsta dottern blev fnyst åt av sin lärare för att hon hade svårt att skilja mellan längd och bredd på en rektangel. "Stickad på längden" skrev du om din vackra turkosa skapelse, "på bredden" skulle jag säga. Men vi är humanister (jag i allra högsta grad). Vad säger ingenjörerna?

    SvaraRadera
  3. Roligt att du säger det! När jag skrev mitt inlägg tvekade jag en stund inför att skriva längden, men kände att jag snuddade ett filosofiskt problem av gigantisk art, typ "var slutar rymden", så jag bestämde mig snabbt för något och hoppades på tur.

    Har sett en liknande diskussion på Tant Koftas blogg, men jag har glömt att kolla var den landade.

    Jag tänker mig att det beror på hur man ser halsduken. Om den är under produktion (talar för bredd) eller om den är i bruk (talar för längd). Men som sagt, vad säger ingenjörerna?

    SvaraRadera
  4. I min värld är den långa sidan på en rektangel längden, så en halsduk stickad på längden skulle jag tolka som att man lägger upp en hel massa maskor och stickar ett par varv, eller så....

    SvaraRadera
  5. Ju mer jag funderar på det hamnar jag i Cecilias "varslutarrymden-problematik", så det är nog bara att lära sig Jennys resonemang och inte fundera så mycket på betraktarens synvinkel i förhållande till rektangeln i fråga, vad är då höjden? och djupet? etc. Bara att lära sig! Långa sida är längden, kan ju inte vara helt omöjligt att lära sig, inte ens för en inbiten humanist.

    SvaraRadera
  6. Var på väg att skriva ett långt nörd-inlägg om längd, bredd, höjd och tjocklek. Men lät bli...

    SvaraRadera