lördag 16 april 2011

Blockning pågår

Jag blir lite nervös när det går en vecka utan nya inlägg (det är väl mina gamla redaktörsgener), så här kommer en betraktelse om ords betydelse.

På 70-talet när jag började sticka, stod det alltid i mönstret att man skulle spänna fuktiga delar för att de skulle få rätt form. Det där tyckte jag var det tråkigaste momentet och dessutom missuppfattade jag ordet fuktiga och blötte dem helt, vilket ledde till att tjocka plagg hann började lukta lite illa. Ingen bra början för en ny tröja alltså.

Då kom jag på en fuskvariant. Att pressa sömmarna när allt var ihopsytt. Men det kändes inte riktigt på riktigt, utan just som fusk.

Ända tills jag läser Nina Sagulins bok om stickning och den metoden lyfts upp som en bland andra. Och jag upptäcker att hon och en massa bloggare använder ordet "blocka" istället för "spänna de fuktiga delarna". Helt plötsligt blir det mycket roligare. Jomenvisst! Visst vill jag blocka!

Här ligger ett par lovikkavantar i blockningsläge. Och vi verkar ha en mysig dag ihop, där min ettagluttare gör tidningar och äter granatäpplekärnor. Den här ögonblicksbilden blir ett oredigerat bidrag till veckans debatt om vårt behov av att visa upp en välordnad yta. Förra veckan valde jag bort den här bilden eftersom skålen är odiskad. Idag publicerar jag den.

1 kommentar:

  1. Blockning låter onekligen mycket trevligare. Själv blockar jag alltid mina alster numera - inget tråkigt "spänna upp fuktiga delar" här inte :-)

    SvaraRadera