måndag 15 oktober 2012

Innan frosten kommer

Kanske har den redan kommit hos dig? 
Hos mig kom frosten i veckan, men jag hann rädda in trädgårdens gröna tomater. Plockade fram ett gammalt recept från min tonårstid, då jag hade min allra mest produktiva hemmafrutillvaro. Massor av fritid, massor av ställen att odla, en hel tank med mjölk att hämta från för att till exempel prova nya ostrecept. 

Just det här tomatreceptet fick jag från min syster Anita och många vintrar förgyllde de gröna tomaterna kötträtterna hemma hos oss. Jag har för mig att det är ett recept som emigrerat hem (kan man säga så?) från Amerika i början av förra seklet. Tomatsallad står det i min bok, men idag skulle jag nog mer kalla det chutney. 

Ungefär så här gör man.
2 liter finskivade gröna tomater, 2 stora hackade lökar, 2 msk salt, 2 dl ättikssprit, (2 dl vatten), 5 dl socker, 2 kanelstänger och 4 bitar hel torkad ingefära. Koka allt i mer än en timme, tills det blir lite marmeladigt. Häll på burk.

Mitt recept är skrivet mycket knapphändigt, efter ingredienserna står det "kokas", och när jag nu gjorde det häromdagen, tog jag bara 1 dl vatten och mindre socker än det ska vara. Sedan kokade jag det utan lock. Kanske kan man helt strunta i vattnet. Jag hade bara rödlök hemma och det blev väldigt snyggt i alla fall.


Nu är de på burk och får samsas i kylen med snyggingarna äppelmos och plommonmarmelad som plötsligt en kväll landade i vårt kök från Linneaskariskulla. 


Men som sagt, det här är ju en garnblogg, inte en matblogg, även om det finns starka beröringspunkter. Att ta vara på känns som en gemensam nämnare för mat och skapande. Mina sockor som är på gång är just ett hopkok av garner från ett decenniumgammalt lager som helt plötsligt hittat rätt.

1 kommentar:

  1. Det värsta med kylan är att alla våra björnbär inte hinner mogna ordentligt. Bara det slutar regna ska jag ta in dem och koka sylt på dem.

    SvaraRadera