tisdag 12 mars 2013

Två vintervärmare



För några träffar sedan hade vi garnbytardag i juntan. Jag vet inte riktigt hur reglerna såg ut för jag gick hem med en massa fina nystan, utan att själv bli av med något. Jag hoppas så småningom kunna betala tillbaka med fotbollsskor, för det är en gångbar valuta.

Jag minns inte riktigt vem förra ägaren är och inte heller vad garnet heter, så det här är ett ganska värdelöst informationsinlägg, men handledsvärmarna tycker jag blev fina. Jag fick sticka båda parallellt från var sin ände för att få dem lika långa. Och de passar till oväntat mycket!


Ett annat sätt att värma sig i denna kalla mars är med en kopp chai. Jag lärde känna denna fantastiska dryck på en långresa till Zanzibar och sedan dess är jag fast. Jag hade det till och med som attraktion på ett kafé jag drev en gång. Då gjorde jag hela kryddblandningen själv, men numera kan man köpa gott chaithe i varenda theaffär. Jag brukar gå till Hötorgshallen och bunkra. 

För att få till stinget gör jag så här: Koka chaithe tillsammans med svart the i en kastrull, kanske en tesked av vardera eller lite mer i 4 dl vatten. Lägg i stött kardemumma (jag stöter fem-sex hela kapslar), en kanelstång om du gillar och några stänk svartpeppar. Koka fem-tio minuter. Häll sen i lika mycket mjölk och låt det småkoka en stund till. Sila upp i koppar. Dra på några raggsockor och njut av vintern. Medan vi har den!

3 kommentarer:

  1. Nästan säker på att åtminstone det med rosa i kommer från mig. Garnet är från Noro, och jag tror det heter silk blend (eller? Sarah?)

    Kul att det blev något av de små snuttarna, för det är ett helt underbart garn!

    SvaraRadera
  2. Njae, om det är det garn jag var inblandad i så är det mycket riktigt Noro, men garnet heter Cashmere island. Håller med, vackert och skönt garn!

    Går det att göra drogfritt chaite? På rött te då kanske? Måste testa.

    SvaraRadera
  3. Om jag skulle gissa så kommer det från din hög Jenny. En mycket trevlig bekantskap på alla sätt!
    Drogfritt chai? Ja, jag tror det finns rött. Jag har provat en grön variant i alla fall. Och strunta i så fall i pepparn, som är riktigt dragig för hjärtat.
    Såg ni Aktuellt i kväll? Från mina zanzibariska mangroveträsk. Där har jag räknat löv. Och smådjur!

    SvaraRadera