söndag 14 juli 2013

Mönster till Glipa

När vi skulle inreda vår äldsta dotters första rum målade vi väggarna i en vacker gul färg och sedan satte vi en Mamma Mu-bård någon meter upp på väggen. Bården hade samma underbara motiv av Sven Nordqvist som böckerna. När jag tittade på väggarna kändes det som om det istället för tapetbård var en glipa i väggen där man kunde kika ut på omgivande hagar med tillhörande kossor som cyklade och gungade och gjorde diverse andra roliga saker. Lite samma känsla fick jag när den här sjalen började ta form: mitt i allt det rätstickade grå fanns slätstickade "glipor" med lila och gröna färger. Därför får den här sjalen heta Glipa.
 
Efter önskemål kommer här ett mönster. Det är en mycket enkel sjal och allt går att ändra efter eget tycke och smak.
 
Garn: entrådigt handfärgat garn från Färgkraft. Jag minns inte exakt vilken av de olika sorterna det var, men det spelar inte så stor roll. Och så ett enfärgat entrådigt garn att ha som grundfärg. Allt som allt väger min sjal 72 gram. Jag skulle tro att det är ungefär lika mycket av basfärgen som av kontrastgarnet. Om båda garnerna är av rent ylle som inte är superwashbehandlat så är det smart att filta ihop ändarna mellan handflatorna vid färgbytena. Då blir det minimalt med fästningsjobb efteråt. Idén till volangen kommer från en sjal av Nina Sagulin.
 
Till mina garner passade sticka 4 bäst.
 
Lägg upp 9 maskor.
 
Sticka första varvet så här: 1 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 5 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 r.
 
Nästa varv stickas alla maskor räta. Nu är det 13 maskor på stickan.
 
Fortsätt på samma sätt: varv 1 med omslag innanför första och sista maskan och på var sida om mittmaskorna (i det här fallet 5 st) och varv 2 med bara räta maskor. Är du ovan så sätt gärna markörer på var sida om mittmaskorna så är det mindre risk att du missar dem och stickar för långt.
 
Jag har stickat med "öppna" omslag - alltså så att de bildar hål. Gillar man inte hål kan man vrida omslagen när man stickar dem på varv 2.
 
Sticka så här i 24 varv. Byt sedan till kontrastgarnet och sticka lika som tidigare i 6 varv, men nu i slätstickning.
 
Byt tillbaka till basfärgen och fortsätt som ovan i rätstickning. Växla så många gånger du tycker mellan dessa två, men kom ihåg att avsluta med ett parti i basfärgen.
 
När du är nöjd med storleken på själva basen: byt till konstrastfärgen och sticka två varv slätstickning, gör omslag som tidigare.
 
Räkna maskorna mellan omslagen (alltså mellan omslaget innanför kantmaskan och omslaget före/efter mittmaskorna), de ska vara jämnt delbara med 5. Om det behövs fler maskor för att det ska bli jämnt delbart med 5 så justera detta genom att göra osynliga ökningar (titta till exempel på en bra ökning som finns på Tant Koftas hemsida). Är det så att det skulle behöva ökas 4 maskor är det bättre att istället ta ihop två.
 
Sedan börjar själva volangen: *5 r, 1 omsl*. Upprepa från * till * varvet ut. Se till att omslagen kommer rätt i förhållande till omslagen före och efter mittmaskorna (alltså så att hålranden fortsätter ner på volangen).
 
På nästa varv (och alla aviga varv) stickas alla maskor aviga.
 
Varvet därpå stickas 6 räta maskor, på ännu nästa 7 etc. Min volang blev inte helt symmetrisk i kanterna eftersom jag aldrig brydde mig om att justera maskantalet på andra halvan. Så kan det gå när man har bråttom att bli färdig, men det är inget jag tänker på nu. Det viktiga är att det blir snyggt kring mittmaskorna (som ju också kommer att öka på volangen).
 
 
 
 
Fortsätt med dessa två varv med allt fler maskor mellan omslagen tills volangen är lagom bred, t.ex. 20 varv. Avsluta med ett avigt varv och maska sedan av från rätan med elastisk avmaskning. Fäst trådar.
 
Blöt sjalen och krama ur den försiktigt eller kör någon minut i centrifugen. Spänn ut med en nål i varje volangspets och längs överkanten. Låt torka.
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Vilken fin sjal du har gjort! Lägger den i min "Att-göra lista" Namnet är ju perfekt och lite roligt.
    Ha en fortsatt fin sommar.
    //vonna

    SvaraRadera