måndag 15 juli 2013

Noro Taiyo och svart lingarn i skön förening

Jag är inne i en period då jag har bestämt mig för att minimera antalet UFO:n i mitt hem. Det är en ganska rolig uppgift även om jag längtar efter att få ta tag i något nytt. Tro mig, jag har mycket på lager och mer är på ingång.
 
Den här sjalen har varit på gång ganska länge. Jag har skrivit om den tidigare (se här) och den var med på juntans avslutning (se här). Men nu är den klar! 
 
Garnet är som sagt Noro Taiyo sock randat med Yll och tylls lingarn. Hur Taiyo ska kunna fungera som sockgarn vet jag inte, det är inte direkt slitstarkt. Men det är mycket vackert och passar utmärkt till en sjal, tycker jag. Eftersom det är både dyrt och väldigt färgmättat blir det extra bra att randa med något enfärgat.
 

Kanten stickade jag dock med dubbelt lingarn från Tedman och Kvist eftersom det andra tog slut. Jag ville ha en lättstickad men ändå inte alltför diskret avslutning och hittade på den här mycket enkla kanten. Den blev precis som jag hade tänkt mig den.


Tack min finaste Johanna för hjälp med fotograferingen.

4 kommentarer: