söndag 26 januari 2014

Mer merino

Merinoullen har ju kommit att förknippas med otäck behandling av fåren (mulesing) som går ut på att man skär bort den del av huden (oftast baktill) som drabbats av parasiterna. Det går inte att föreställa sig smärtan fåren måste uthärda. Jag har frågat runt lite och försökt läsa på i ämnet och det verkar lyckligtvis som att denna typ av parasitborttagning har minskat rejält. Jag hoppas verkligen att det stämmer. Drops skriver att deras merino kommer från frigående får i Sydamerika och Sydafrika och jag har hört från mer än ett håll att man inte alls har dessa problem där, så jag håller tummarna för att deras merino är sjysst.

Det har blivit en hel merinostickning under de senaste veckorna. Först några smågrejor till min systerdotter (se förra inlägget) och nu en röd mössa med kindvärmare till yngsta dottern.


Och boll på toppen skulle det vara! Garnet är Big Merino, mönstret kommer från Drops.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar