söndag 27 juli 2014

Mossgröna björklöv

På en Syfestival för flera år sen köpte jag ullgarn och en mönsterbok från Ateljé Huskroken. Boken heter "Ekoull och gotländsk sticksöm". Mönstren i boken bygger på tekniker och modeller som samlades ihop av Hermanna Stengård på Gotland i början på 1900-talet. Även på den tiden talade man om det gamla förskingrade kulturarvet och 1925 gav hon ut boken "Gotländsk sticksöm". Hermannas samling och rättigheterna till hennes bok finns hos Gotlands läns Hemslöjdsförening.


För två år sen bestämde jag mig för att Huskrokens ullgarn skulle få bli en sjal och 40-årspresent till en kär vän. Färgen bara ropade hennes namn. Från boken valde jag mönstret Björklöv som jag tycker passar ihop med det gröna garnet. Björklövsmönstret användes enligt boken på 1800-talet till strumpor - då med en slinga löv längs skaftet.


Började entusiastiskt med sjalen, men födelsedagen närmade sig och jag insåg att jag inte skulle hinna bli klar. Sjalen blev liggande, men i våras bestämde jag mig att, nu. Med några veckor till godo till nästnästa födelsedagkommer den att få åka iväg på sin resa söderut.


2 kommentarer: