lördag 20 juni 2015

Lappar och lagar i midsommarsol


Jag är dålig på det där med midsommartraditioner. Bondunge som jag är har midsommar mest varit en mätpunkt för höskörden. Höt skulle vara klart till midsommaraftonskväll, så var det bara. En stress utan like hela midsommaraftonens dag, med väder och antal höbärgare inblandade i ovissheten.

Blev den klar, firade vi kvällen med att åka och titta på fulla raggare på Lundegårds camping. Ja, det kanske räknas som tradition det med. Hur som helst. Att sy har också kommit att ingå i min midsommar fler gånger nu faktiskt. Så även denna.


Min tonårsson frågade om jag kunde laga hans jeans. Jag blev riktigt glad och inser att lappar inte är nåt problem idag, inte ens på märkesjeans. Kanske signalerar det att någon lagt ner lite tid och omsorg. Så när solen tittade fram, drog jag ut symaskin till altan. Tog lappar från ett par gamla jeans bortom all räddning och satte igång.


Just idag smälter jag in i omgivningen. Nöjd med att ha sparat tiotusentals liter vatten, som går åt till bomullsodling för ett par nya jeans. Också minst lika nöjd med att lägga en timme här. Och inte i en galleria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar