söndag 2 maj 2010

Friday Night Knitting Club

Denna bok går tydligen ur hand i hand på syjuntor världen över. Huvudperson är ensamföräldern Georgia som bygger upp en garnaffär på Manhattan, av egen kraft och till viss del genom oväntat stöd. Affären har så stark dragningskraft på stickande kvinnor att de dröjer sig kvar. Fredagsjuntan är ett faktum.

Själv tycker jag handlingen är lite blek. Däremot blir jag inspirerad av de överfulla garnhyllorna sorterade efter nyans och kvalitet. Bokens garnaffär har drag av Nystvindan i Eskilstuna där det stora bordet är en trivsam träffpunkt för skapande och kreativitet. Säkert finns det massor av dem landet över. Om du har en favorit, tipsa gärna här!

Det sägs att Friday Night Knitting Club ska bli film och att Julia Roberts spelar huvudrollen.

Den fantastiska festblåsa som Georgia i boken skapar, får mig osökt att tänka på Maria i vår egen syjunta. Tänk när vi på vår blogg får möjlighet att visa hennes egendesignade stickadepåtunnastickoralster som är SÅÅÅ läckra. Hoppas hoppas Maria!

3 kommentarer:

  1. Hmmm, har funderat på att läsa den där boken. Det är ju inte i var bok ens hobby spelar huvudrollen... Men om du säger att handlingen är lite blek... Hmm... Jag får nog köra oledoledoff om jag ska komma till ett beslut i läsandets vara eller icke vara i det här fallet.

    SvaraRadera
  2. Låter mig inte skrämmas av att den är blek ;-). Ska nog försöka mig på den - så snart jag tagit mig igenom Gavaldas senaste (för övrigt inte lika bra som Tillsammans är man... dock läsvärd)

    SvaraRadera
  3. Just nu är boken utlånad till en kreativ kollega på Energimyndigheten.

    SvaraRadera