söndag 20 mars 2011

Internationell bondtur

För ett tag sedan skrev jag att Beckmans bad mig hålla en föreläsning om miljövänligare kläder, som redaktör för boken Grön design. Såklart svarade jag ja, på stående fot, (vilket just då var på väg upp i en buss). Att få tillfälle att prata om hållbar design för designers som prövar nya vägar. Vilken chans! Och precis det vi satt upp som mål när vi började planera boken.



Kul då att kunna visa upp bokillustrationer gjorda av Beckmanseleven Tove Nilsson, idag Tove Sundman. En del bilder känns mer aktuella än någonsin ...



Jag lovade att berätta om min makalösa tur. För några år sedan var jag med och planerade en konferens i Stockholm för miljöjournalister från hela världen. Invigningskvällen fick jag äran att sitta bredvid ordföranden för de internationella miljöjournalisterna. Eftersom han var från Indien, pratade vi bomull. Det visade sig att han skrivit en bok i ämnet. När jag senare som redaktör behövde ett reportage från olika bomullsodlingar i Indien, kunde jag bara lyfta luren. Av ren slump hade jag hamnat bredvid världens för ämnet mest lämpade journalist. Snacka om tur.

Innan jag skulle till Beckmans läste jag om boken. Hade den med på tåg och tunnelbana. Trots att vi verkligen lade oss vinn om att ha ett positivt anslag med möjligheterna i fokus, och trots att jag

känner texterna så väl började jag två gånger gråta. En scen är just Darryls beskrivning av skuldfällan GMO-odlarna hamnar i och den enda väg de ser som lösning. Att dricka giftet själva. Andra gången var min egen text. Att läsa om vad som händer en sömmerska som råkat sy fel i en syfabrik på Sri Lanka, och säkert varsomhelst i världen. Ja, det ska väcka känslor. Varje gång.

3 kommentarer:

  1. Har du hållit föredraget än? Hur gick det? Måste vara en tacksam publik.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu när jag lusläser ditt inlägg ser jag att det har du nog. Så: hur gick det?

    SvaraRadera
  3. Jo, det gick bra! Eleverna ställde initierade frågor om hampa, ekologiska garner och merinoull. Sen frågade nån vad jag jobbar med nu och då fick jag prata glödlampor och belysning. Fanns ett sånt kapitel i boken också, men de senaste fyra åren har det hänt mycket på lampfronten.
    Men visst är det plötsligt många som också pratar om ekologiska kläder!

    SvaraRadera