söndag 1 januari 2012

Underbara mellandagar

Bland alla böcker i julklappshögen under granen, fanns en stickad julklapp och det var Nicholsonmössan till min svåger, med inspiration från Tant Kofta. Garnet är ekologisk alpacka i mörkgrått och det gick åt precis på metern ett nystan. Kanske blev den någon centimeter för lång, så skulle jag göra en till, skulle jag korta den en aning.

Förra julen pulsade vi här i meterhög snö. I år julpromenerade vi i solsken. Om solen skiner så länge på juldagen att man hinner sadla en häst, blir det ett bra år brukar min mamma säga. I så fall bådar det gott, för vi hann med både långpromenader, trädklättring och elvakaffe i badande småländskt ljus här vid Gamlebyviken.

2 kommentarer:

  1. Återsåg Gökboet samma kväll du la upp bilden på Nicholsonmössan och blev nostalgisk. Våren 1976 åkte ett entusiastiskt gäng ungdomar från Kalmar till Stockholm för att se Sverigepremiären av Gökboet. Scenen när psykpatienterna presenteras av Nicholson som professor si och doktor så på den "lånade" fiskebåten är oslagbar och håller än. Vi satt vid Waldermarsudde, analyserade filmen och trodde på människans goda krafter, såg Araratutställningen och hoppades på en miljöengagerad omvärld och åt en oförglömlig middag på gästgiveriets glasveranda i Sandhamn.
    Några stickade Nicholsonmössor har det också blivit genom åren:)
    Syster B

    SvaraRadera
  2. Mössan är jättefin.

    Jag minns första gången jag såg filmen. Håret stod typ rakt bak på mig, så bra tyckte jag den var.

    SvaraRadera