lördag 18 augusti 2012

Kreativ kusinverkstad i Borgholm

Ett garage i Borgholm har blivit ateljé. Det tycker vi om. Särskilt när det är sönernas kusin som bor i huset och ger oss en kreativ kväll sådär mitt i sommarlovet. Vi blir totalproffsigt handledda. Tove är gammal Beckmanelev och jobbar nu som AD.
Tapetrullar, färgburkar, hela skåp med tyger i färg. Jösses, var ska man börja? Pärlplattor är alltid ett säkert kort.
Toves son Anton har ärvt några t-shirtar från sin pappa och de piggas upp med blockade namn i screentryck.
 Mycket färg och snabbt ska det gå.
Här har min Adrian skrivit sitt namn och Tove skär med säker hand och skalpell ut varje kurva.
 Det får bli kudde. Liksom en fågelschablon.
Vi slipar ner ytan på en duva tillsågad av gamla köksluckor, som kläs i tapet. Grönt och rosa, mina färger är alla ense om. Nu piggar den upp vårt hem härhemma, tillsammans med en rufft målad duva jag köpte på en påskutställning Tove hade. Gör fler, säger jag till Tove. Klart många vill piggas upp av duvor! Dessutom i gamla köksluckor som nu får ett nytt liv. Kanske blir det också så, till Skördefesten sista helgen i september.
 Trivsam sommarpackning att ta hem!
Toves farmor Ella var konstnär. En kreativ kvinna född 1916 kunde inte bara måla tavlor, hon kunde naturligtvis också brodera. Som denna kudde. Nu ligger den i en röd öronlappsfåtölj i en ny ateljé och skänker senare generationer kreativ kraft. Visst är den underbar?

1 kommentar:

  1. Kunde de mer förr? Eller hade de mer tid? Eller hur var det?

    SvaraRadera