tisdag 1 januari 2013

Nyårsdagssysselsättning

Nyårsdagen går i låg fart. Det spelas spel, leks med kompisar - och stickas. På vår syjuntaavslutning i december var vi till Helena på HK textil och fick en introduktion i spetsstickning. Vi tog också chansen att botanisera bland hennes garner och sidentyger.

 
Garnet jag köpte heter Smootie och är tunt, tunt, tunt i cashmere. Ett nystan väger lite drygt 60 g och innehåller 800 m garn. Nu har jag påbörjat en spetssjal i ett mönster som jag hittat på ravelry, Fylleryd. Som vanligt med trekantsjalar går det fort i början, men maskantalet ökar stadigt, så jag räknar med att det kommer att ta ett tag innan den är klar.
 
 
Lite sidentyg köpte jag också, och det har jag tänkt använda för att klä om en gammal stol. Nuvarande tyg satte jag dit när jag var runt 15 år, så man kan säga att det har gjort sitt vid det här laget.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar