lördag 5 januari 2013

Pythagoras på plats


Jag och min vän Kerstin har i 15 års tid dammsugit Västergötlands tygbodar. Därför var det en överraskning att det fanns en för mig oupptäckt guldgruva. Ljungbergs textiltryck i Rydboholm, här finns ett blogginlägg om det besöketOch det bästa är verkligen gott nog. Alla klassikerna på rad i hyllorna. Viola Gråsten, Stig Lindberg och så detta: Pythagoras av Sven Markelius, designat för FN-byggnaden 1952. Påminner mig om Vällingby som jag bodde i en tid och som jag fortfarande gärna åker och handlar i. Meterpriset på rulle är naturligtvis enastående, men i stuvhögen hittade jag denna bit, kanske 20 centimeter någonting för överkomliga 50-lappen.


Egentligen tänkte jag mig en lampskärm, men så hittade jag i förrådet denna potential. En regissörsstol som jag vunnit på ett tidigare jobb, snygg men med en hopplöst ful tryckt rygg. (se bild nedan). Stuven visade sig passa på centimetern och var perfekt till färgen i dynan. Jag klippte bara bort några röda trådar och lirkade lite för att få mönster både fram och bak. Kantade med svarta snedremsor.


Och simsalabim. Nån timme. Eller ett halvår senare. Beroende på hur man ser det. En helt ny stol. Som får flytta in i huset.

Jag har ju länge varit svag för 50-talsdesign och nu står stolen i hallen med några skinnfåtöljer från 50-talet som jag ropat in på auktion för länge sedan. Läste i DN i julhelgen att 50-talsdesignen på något sätt har tagit en tidlös linje in i våra hem. Den är inte modern på eller av. Den finns som bas. Och det är jag väldigt glad för. Särskilt som våra golv snart ska inta mönster från klassiskt 50-tal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar