lördag 10 augusti 2013

Gröna blad före och efter blockning

Jag har nu blivit färdig med ett mycket roligt sjalprojekt. Det är The Lonely Tree Shawl, ett gratismönster på Ravelry. Roligt skrivet, mycket lätt att hålla koll på medan man stickar. När jag var färdig med mönstrets tre diagram tyckte jag att den var lite för liten, så jag fortsatte på fri hand. Sedan visade det sig att det finns både ett chart D och ett chart E, även dessa på Ravelry. De två mittmaskorna skulle nog egentligen ha varit i rätstickning, men jag tyckte slätstickning blev bättre. Under arbetets gång tog jag den här bilden...
 
 
... och titta vilken skillnad efter blockningen! (och även i färg ser jag nu, vådan av att fota både inne och ute). Bubblorna har blivit löv.
 
 
Garnet är Madelinetosh DK, färg Jade. Ett ganska tjockt och mycket trevligt garn som jag kommer att återvända till (jodå, garnsamlaren i mig har sett till att det finns mer av det i lagren). Jag valde medvetet att sticka ganska fast (hade 4,5:or) för jag ville att kontrasten mellan de slätstickade löven och hålraderna mellan dem skulle bli tydlig.


Jag är extra nöjd med picotkanten som stickas i och med avmaskningen. Det är nu andra gången jag gör en sån (titta här) och det kommer absolut att bli fler!

5 kommentarer:

  1. verkligen snygg, färgen gillar jag också :)

    SvaraRadera
  2. Såå snygg , fint med picotkanten :)

    Ha de gott

    SvaraRadera
  3. Så snygg, man ser verkligen skillnaden med blockning!

    SvaraRadera
  4. Så himla snygg! Nu blev jag sugen att sticka en jag också :)

    SvaraRadera
  5. Tack och lycka till ni som lägger upp en sån här.

    SvaraRadera