måndag 28 december 2009

Levererade hemlisar



Nu är förhoppningsvis alla julpaket levererade. Några alster blev klara så i sista minuten att de inte hann fastna på bild innan de hamnande i en jiffypåse.

Sjalen är stickad efter ett mönster från Järbo med ett estniskt, entrådigt ullgarn inhandlat på stickfestivalen i Kista i våras. Den har flyttat norrut till Boden. Tittar man noga är det en blomrad längs kanten på sjalen. Framgår inte så bra av bilden. Trodde att jag hade ganska precist av garnet. Stickade och stickade och stickade, tyckte knappt det märktes på nystanet. Till slut fick det vara nog. Vill ju inte ha en hur stor sjal som helst... Konstaterade förbryllad när jag var klar, att nästan halva nystanet var kvar...? Vägde och mätte och mätte, och insåg att det nog var en 200-gramshärva jag köpt. Så nu har jag "lite" restgarn att sticka något annat med.

Mössorna är stickade i alpacka med spetsmönster från Yll och tyll och värmer nu huvudena på mina systerdöttrar. Ett väldigt roligt mönster. Stickade mössor till mig och yngsta dottern förra vintern, och trots att mössa inte är min modell - överhuvud taget, så ser den helt okej ut ;-) - även på mitt huvud...

1 kommentar:

  1. Men ser du, då ÄR det din modell!

    Sjalen är ju jättefin. Ser fram emot att göra något med min tretrådiga variant. Det nystanet är stort som en fotboll.

    SvaraRadera