måndag 14 december 2009

Nya stickor - revolution i skallen

Ja, nu är jag förbryllad. Kanske är snuvan en bidragande orsak, men det hela utlöstes av en akut brist på rundsticka 5, kort variant, närmare bestämt två stycken. Förkyld som jag är packade jag in mig i polarutstyrseln och körde till närmsta stickbutik. De hade inga bambu- eller trästickor. VA? Bara metall? "Men", sa tjejen i butiken och plirade lite på mig, "jag har ju knit-pro också. Det är stickningens rollsroyce. Jag har många kunder som vägrar sticka med något annat än knit-pro". Jaha, man vill ju inte vara sämre än dessa "pro"-kunder, så det var bara att se cool ut och köpa dem. Tanken är att man köper ett par "sticktoppar" i de dimensioner man behöver, och sedan vajrar i de längder man behöver (en av varje längd), och sedan skruvar ihop de toppar med den vajer man behöver. Jaha. Låter ju jättebra. Men det hela blir rätt krångligt när man som jag just nu vill arbeta parallellt med två stickningar som båda stickas med stickor 5 och som man då har på varsin vajer. Då ska man skruva på en stopp på den vajer man inte vill arbeta med och flytta över själva stickorna till den vajer man vill arbeta med. Hmmm, tror inte detta passar mitt sätt att vara, men visst, jag ska ge det en ordentlig chans. Det kan som sagt vara jag som är allmänt stoffig och har snöat in på det här med bambu och trä. Har någon annan några erfarenheter att dela med sig av när det gäller den här typen av stickor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar