onsdag 6 januari 2010

En julklapp som faktiskt var en mössa

Ja, en av julklapparna var faktiskt en mössa. Jag gjorde även en matchande trekantssjal till, men den glömde jag bort att fota. Setet är stickat i det underbara Vålberggarnet. Måste bli mer av den varan! Mössan är av mycket enkel modell, som liksom bara växte fram allt eftersom. Den passade perfekt på mammas huvud, med lite häng därbak och hoptagningen som blev jättefin i all sin enkelhet. Möjligen är den lite stickig, men då får hon sätta i ett foder. Det där med handsömnad är inte min starka sida, utan hennes. Jag gjorde precis av med tre hekto garn - när fransen på sjalen var klar hade jag ungefär fem centimeter garn kvar. Det kallar jag garnoptimering.

2 kommentarer:

  1. Jätte fin mössa!
    Tråkigt att du inte kommer överens med garnet. Stressa inte bara! Att jag vill bli klar är mest för att jag vet att snart är det dags att sy vårkläder till butiker och marknader =)

    SvaraRadera
  2. Nädå, jag stressar inte ;o)

    SvaraRadera