fredag 8 januari 2010

Ser ni vad det här ska bli?

Det ser ni väl! En sjal! Naturligtvis. Det är min del i ett byte med svägerskan (florin), som ska sy en ugglekudde till vår soffa mot att jag stickar en trekantsjal till henne. Lätt som en plätt tänkte jag och så beställde vi garn, ett vackert skogsgrönt entrådigt yllegarn. Och det kom. Och jag la jag upp de uträknade 300 maskorna. Och stickade ett par varv med noga uttänkta hoptagningar (tack Jenny och Cathrine!). Sen kände jag att uppläggningskanten liksom satt fast, den tänjde inte ut sig som den brukar. Repade upp. La upp 300 nya, den här gången på ännu större stickor. Stickade ett par varv. Samma sak igen. Jag tänkte att man kanske måste dra lite, så jag drog lite, och då gick garnet av! Morr. Sen fick nystanet ligga ett par dagar medan jag lugnade nerverna och tänkte lite på annat. Men idag var det dags igen. Den här gången med enkel uppläggning, och jösses vad elastisk den är. Möjligen lite väl trådig, men det blir nog bra ändå när jag virkar ett varv med fasta maskor runt sjalen när den är klar som jag brukar, så det gör inget. Nu är det bara att köra! Det ska bli kul, dels för att maskantalet minskar för varje varv, dels för att det var så länge sedan jag stickade trekantssjal. Och så tänker jag lite på ugglekudden också...

5 kommentarer:

  1. Skönt att kantproblemet verkar vara ett minne blott.
    ... och jag såg PÅ EN GÅNG att det var en trekantsjal.... ;-)

    SvaraRadera
  2. Dum fråga, kanske, men hur ser en trekantsjal ut?

    SvaraRadera
  3. Tja, en trekantsjal är trekantig och själva trekanten kan ju vara mer eller mindre spetsig. Jag gillar när den är mindre trekantig, alltså när flikarna man har fram över axlarna eller virar runt halsen är rätt smala.

    SvaraRadera
  4. Och jag undrar vad själva lösningen var. Enkel uppläggning, vad är det? Det här embryot till sjal väcker verkligen frågor ...

    SvaraRadera
  5. Enkel uppläggning är i det här fallet sån där när man lägger en enkel ögla runt stickan. Som när man lägger upp nya maskor på en redan pågående stickning. Lätt som en plätt. Och elastiskt som ... eh, vet inte...

    SvaraRadera