söndag 14 juni 2009

Jordgubbsoppa

Jag måste ju också testa :-)

Så jag passar på att lägga ut receptet på Jordgubbssoppan. Den kommer från en bok som heter Citron.

Doktor Nymans jordgubbssoppa

2 liter jordgubbar (jag tog nog 1,5 liter frusna och 1 liter färska)
saften av 1 citron (jag tog två...)
cirka 1 dl socker

Kör jordgubbarna - minus en halv liter (av de färska) som sparas till sist - i matberedare eller med mixerstav tills de blir till mos. De kan också mosas med gaffel. Sedan häller man i ömsom citronsaft och ömsom socker, men inte allt på en gång. Smaka av tills blandningen mellan det söta och det syrliga blivit lagom. Kanske behövs lite mer socker eller citronsaft än receptet anger.
Resten av jordgubbarna skivas och läggs i soppan före servering. Soppan kan frysas.

2 kommentarer:

  1. Kalasbra!
    Tror jag ska bjuda på det på min födelsedag. Bra alternativ till jordgubbstårta. :-)

    Alla andra som också hade med sig maträtter på vår avslutning får gärna dela med sig av recepten! Det vattnas redan i munnen. Allt var så gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, precis! Vi har ju en receptavdelning till och med. Bara att fylla på!

    SvaraRadera