tisdag 16 juni 2009

Titta vad som flyttat hem till mig!


En bok om amigurumi! Vem hade kunnat tro det? Boken är full av jättesöta figurer i olika svårighetsgrader och med detaljerade instruktioner. Jag har inte virkat på typ 20 års, minst, och då virkade jag bara grytlappar, men nu är jag såååå sugen på att prova igen. Jag tänkte ta med boken hem till mamma i sommar så hon får hjälpa mig, hon är duktig på pilliga saker där man måste vara noggran. Jag har lite gammalt garn och några virknålar någonstans, frågan är om jag lyckas hitta dem eller om jag måste shoppa nytt. Attans... ;-)
Och jag är stolt att jag inte impulsköpte boken i Gallerian får 139 kr utan beställde från Adlibris för 79 istället.
Jag har ett gammalt dockhus som jag köpte som byggsats för en evighet sedan och som aldrig blivit klart. Nu ser jag framför mig hur jag ska fixa i ordning det och hur min amigurumisar ska flytta in.
Lite synd om mitt täcke är det ju som riskerar att aldrig bli färdigt. Men det ska ju bli till barnbarnen hur som helst.

7 kommentarer:

  1. Hi hi, du kommer inte att bli ensam om att inte ha gjort något klart! Med den där boken har du lockat in mig på nytt vatten. Jag köpte lämpligt virkgarn i en massa färger för att kunna göra figurer för någon månad sedan. Vem kan motstå rea på den lokala garnaffären? :-)

    SvaraRadera
  2. Åh den boken är rolig! Lina har den, så ni kan nog snacka lite mönster. Senast höll hon på med en turkos kanin. Hur fina grejer som helst.

    SvaraRadera
  3. Haha, jag har den som sagt och den är underbar!!!
    Det är tack vare den jag lärt mig virka efter mönster, nu förstår jag ju hur man gör ju :-)
    Kan man fasta maskor så kan man göra allt i denna bok och de små figurerna blir precis så där fina som på bilderna i boken :-)

    Har du sett hennes(författarinnans) bogg? http://booip.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Kul att höra att boken är bra! Alla virksätt som används beskrivs väldigt pedagogiskt och det var en av sakerna jag föll för: det såg ut som till och med jag skulle klara det... Nu kommer jag knappt ihåg hur man gör en fast maska, men att virka måste ju vara som att cykla. Eller? ;-)

    Tack för tipset om bloggen förresten!
    Till alla som inte tittat in där än:
    http://booip.blogspot.com/search/label/Amigurumi
    Spana in flamsigon... Dräggel...

    SvaraRadera
  5. Booip-bloggen ligger nu mer som en av mina favoriter! Jag är riktigt sugen på att virka gubbar när jag är klar med mattan. Hade såna planer redan innan jag visste att ordet amigurumi existerade. Nu kan man ju få en massa extra inspiration!

    SvaraRadera
  6. Låter jättekul att du också är sugen Cathrine. Då kan vi ju ha virk-ångest tillsammans i höst!

    SvaraRadera
  7. Jag har hittat en blogg till med amigurumis. Börjar bli lite sugen jag med ;-)
    http://amigurumipasvenska.blogspot.com/

    SvaraRadera