torsdag 5 april 2012

Extremfynden trappas upp

För ett tag sedan skrev jag om min resa i tygrikets bygder runt Kinna. Om hur kul det är att åka till fabriksbodar där produktionen bokstavligen ligger vägg i vägg med butiken. Om man är pigg på nya projekt och är mottaglig för kreativa vurpor, är det här rätt plats att fynda. Den här gången hade jag givit mig själv restriktioner. Jag skulle i alla fall ha en vag idé om vad jag ska använda grejerna till.

På Ljungbergs textiltryck kan man köpa tyger för 1500 kronor metern. Underbara sammetstyger som är väl värda sitt pris. Finns det en stuv av det nästa gång jag är där så klipper jag till direkt, eller av tyget Fruktlåda av Stig Lindberg. Men just denna dag hittade jag stuven Längtans trädgård i ekologisk bomull, designad av Ernst Kirchsteiger (tvåa uppifrån) och en liten snutt Pythagoras. Högst upp ett nytt tyg för mig, Warda av Sara Klein Svensson och eftersom jag har två firmor med namnet Frö, så blev det här ett självklart val (aha, fröna syns inte på bilden). Det blålila tyget heter Mali och det hittade jag i bottenvåningen på Pelle Vävare. Nån hundralapp kostade hela rasket.
Från Kasthall kan man gå med mattor på tiotusentalstusen och ändå betrakta det som fynd. Man kan också köpa några rullar garn. Den här gången blev det två påsar till det facila priset av tio kronor styck och dessa rullar för en hundring som så småningom ska bli puffar är det tänkt.

Nu tar jag snart bussen vid Stockholms central och åker till Öland. Kliver av i Ormöga. Ett ställe som än så länge är rätt okänt, men efter påsk vet nog många var kamelbonden som söker fru har sin gård. Just där! Glad påsk!

4 kommentarer:

  1. Så fina fynd! Ska bli spännande och se vad det ska bli av dem. :-)

    SvaraRadera
  2. Det där svartvita längst ner till vänster, vad heter det? Ser ut att passa ruskigt bra på en pall jag ska klä om.

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt härliga tyger!

    SvaraRadera