lördag 21 april 2012

Mat för mera garn

Nu är ju inte det här en matblogg, faktiskt, men syjuntan har alltid en vårträff där vi byter ut fikat mot lite avslutningsmat. Förra våren konstaterade vi, att utan någon som helst samordning, hade vi fått en väldig bredd på rätterna och allt var vegetariskt. 

Jag hade med mig kikärtsbiffar som bokstavligt talat är stapelföda hemma hos oss och jag lovade att lägga ut receptet. Köpta vegetariska biffar tar en snabbt till ruinens brant och eftersom jag har ett särskilt intresse för att lägga ärter och bönor i blöt, så passar det här oss så bra. Både kokade kikärter och biffar är en rikedom att ha i frysen.

Det lär komma en del recept framöver på vår blogg och det beror på att mat och garn är tätt sammanflätade. Vi kan dela in recepten i tre olika kategorier. 
  1. Snabba recept så man sen hinner sticka (jag skriver sticka eftersom jag inte kan virka)
  2. Långsamma recept så man kan sticka under tiden
  3. Billiga recept så att vinsten direkt kan generera ett nytt nystan
Det här receptet går in i både kategori 1 och 3.

Cecilias prickiga kikärtsbiffar

3 dl kokta kikärter
en näve hackad mandel
solroskärnor
någon msk svarta sesamfrö
(ev lite sesamolja)
1 lök
1 morot
1 msk sesampasta
3 msk havregryn eller kikärtsmjöl
1 ägg
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk currypasta
1 tsk salt

Torrosta mandeln i stekpannan ihop med solroskärnorna.
Hacka löken för hand och riv moroten. Blanda sedan allt i matberedaren till en jämn smet. Forma till biffar och stek i olivolja. Servera med tzatziki, ris (gärna råris) eller ugnsstekta potatisklyftor, eller med pitabröd. 

Om du gillar dem, är mitt tips att göra dubbel sats och frysa nästa gång. Det är då den riktiga tidsvinsten kommer in på kontot.


Men som sagt, låt inte maten överskugga vår hobby. Därför kommer även en bild på pågångprojekt. Dessa slitna sidenkuddar ska få en stark efterträdare.

3 kommentarer:

  1. Härlig lista på hur man får pengar och tid att räcka längre! Jag kommer att ha denna lista i mitt minne.

    SvaraRadera
  2. Mmmm, jag minns dessa underbara biffar.

    SvaraRadera
  3. Men varför inte kategori 2? Man hinner ju sticka massor medan ärterna ligger i blöt!

    SvaraRadera