onsdag 7 juli 2010

Godis!

Titta vad jag hittade på Garnverket i veckan! Rena rama godiset! Och kalorifritt dessutom! Nu i efterhand minns jag inte om det var Norogarnet (det spräckliga) eller om det var bandgarnet från Colinette (det ljusa) jag föll för, men jag minns att jag föll pladask. Så det var bara att rätta in sig i ledet och plocka in lite av Garnverkets ekologiska bomull, och så lite flärd från Plassard. Vad ska det bli? En sjal naturligtvis. En riktigt trubbig trekant med lösa garnändar som får bilda eleganta fransar. Att jag föll för rosa var kanske ingen överraskning, men jag lovar, de här tonerna är särskilt vackra!

6 kommentarer:

  1. Trubbig sjal... Det var vad jag försökte åstadkomma när jag stickade sjal i väntan på att Valter skulle komma. Trubbig blev den inte alls, utan mer perfekt liksidig, men den blev iaf klar kvällen innan den lille killen kom. Jag tar gärna en lektion i hur man får till en riktigt trubbig skapelse. :-)

    SvaraRadera
  2. Trubbig trekant, som vanligt är det en mycket enkel sak: jag brukar börja med att lägga upp ett lagom antal maskor (kanske typ 20-25, beroende på garnets grovlek) och låta det bli nederkant. Sen ökar jag en maska i varje kant på varje varv. Det blir en rätt trevlig form tycker jag. Jag har inte börjat på godisgarnet ännu, tänkte försöka avsluta åtminstone ett av mina fem pågående projekt innan. Men så snart den är klar kommer den ut på bloggen!

    SvaraRadera
  3. De 20-25 maskorna, blir de "spetsen" på sjalen?

    Jag ska visa den där liksidiga sjalen på bloggen snart. Jag tror att jag har några fler grejer att fota. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, precis! Och eftersom man sedan tar ut ganska kraftigt (båda kanterna, varje varv) blir det en mjuk övergång från nederkanten så sjalen ser rundad ut nertill.

    Fota på!

    SvaraRadera
  5. Colinette har jag också fallit för. Det är lätt hänt. Busigt och elegant på samma gång. Jag använde det i en volang på halsduk.

    SvaraRadera