fredag 13 juli 2012

Jag har hälsat på hos Tant Kofta!


Det föll sig så lyckligt att jag befann mig på rimligt avstånd från Tant Koftas öppna koffert den 7 juli. Med en vägbeskrivning i handen och mormor i passagerarsätet gav jag mig av i gryningen (nästan). Vägbeskrivningen var det nog inget fel på, men däremot är det något vajsing på mitt sinne för höger och vänster, så det blev en rejäl tur ut på landsbygden bland bräkande får på villovägar och vägar som plötsligt slutade på någons ladugårdsbacke. Efter mycket om och men och telefonguidning av sambon hittade vi till slut rätt. Vid det laget var mormors nerver helt slut, men det rådde en kopp kaffe i Tant Koftas växthus bot på. När vi hade varvat ner lite och småpratat med Tant Kofta gick vi på upptäcksfärd bland koffertarna. Underbara kvaliteter och himmelska hemfärgade färger. Här har jag staplat upp min skörd (egentligen är garnerna som vackrast när de ligger i härvor, men ivern var stor - jag vill komma igång med dessa projekt nu). Det nedersta garnet är ett sockgarn. Rosa med orangea inslag (syns dock inte här, tyvärr). Tant Kofta sa att hon tänkte på nyponrosor när hon färgade det. Nästa i tur är grön Filisilk som ska bli en "Raka rör" (Tant Kofta-mönster). De två översta ska randas i en sjal, även det efter ett mönster av Tant Kofta. Det grå är ett spännande garn från Peru och det innehåller 2% koppar. Det ska ha hälsobringande effekter. Kan vara bra att ha i pulsvärmarform till vintern tänkte jag. Mormor tänkte likadant och köpte ett sånt nystan och så lite sockgarner.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att ni kom.
    Så fint att ta mormor med och efter lite kaffe och småprat var hon i farten igen.
    Lycka till med stickningarna och många hej fr. Tant kofta

    SvaraRadera