torsdag 12 juli 2012

Semester på hög nivå

Jag har semester! Efter en vår i närmast skrattretande tempo, med mitt långa vardagspendlande, ungarnas fotboll och min mans ibland veckovisa utlandsjobb, snurrar nu allt i en helt annan takt. Och som för säkert många av er, handlar en del av semestrandet om att komma till anständig nivå på flera plan. Trädgårdshögen. Strykhögen. Pappershögarna. Jag har utfört inre och yttre djungelarbete. Vårens stigande strykberg har reducerats till kvällsreprisen av "Sommar" fyra kvällar i rad. Grusgången attackerar jag ibland med tidsmått, ibland med längdmått (nu rensar jag dit) och ibland med rymdmått (efter fylld hink får jag kaffepaus). Ja, så där håller jag på.

Och tidningar kan jag bara inte slänga utan att först bläddra igenom dem. Därför hittade jag först nu artikeln om 100-årskalas för hemslöjden på Liljevalchs. 2 000 blad har fyllts med individuell skaparkraft och bildar en kreativ skog därinne i konsthallen.

Under våren har jag följt några bloggare som ventilerat skaparprocessens toppar och dalar. Nu är jag sugen att se resultaten i verkligheten. Ja, massor lockar just nu oss slöjdare. På Waldemarsudde finns hemslöjdslegenden Lilli Zickerman och på Nordiska pågår utställningen Väv som min väninna Kerstin starkt rekommenderar.

Bara en liten, liten hög till ...

2 kommentarer:

  1. Jag och Cathrine var ju till Liljevalchs i början på sommaren. Skogen av löv var imponerande! Många fantastiskt fina. Säljs nu via tradera :)

    SvaraRadera
  2. Jag och Cathrine var ju till Liljevalchs i början på sommaren. Skogen av löv var imponerande! Många fantastiskt fina. Säljs nu via tradera :)

    SvaraRadera