onsdag 25 juli 2012

Vågor på hav

Just hemkomna från en vecka på Öland och redan längtar vi tillbaks. Hela familjen faktiskt. Ungarna har gått från hus till hus i byn och plockat ägg, cyklat till kompisar och badat. Jösses, vad vi har badat! Här till exempel. På några minuter är man härnere och alltid träffar man nån man känner. Har man ännu mer tur, så följer någon av barnens kusiner med. Så var det i måndags. Lite för blåsigt för att våga sig på en heldagsutflykt till Böda sand, så det fick bli stenkusten några underbara timmar för våra två familjer. Min systerdotter Tove är alltid pigg på projekt och därför avslutades dagen med en kvällsfotorunda. 

Det här är ett kringelikrokigt projekt och inte förrän nu känns det som att jag vet att det gått i hamn. Garnet är från Wålstedts i Dala-Floda, inköpt på väg till en fäbodkräftskiva för två år sen. Jag föll direkt för färgen men visste förstås inte alls vad jag skulle göra av det. Så kom Sarah till en syjunta med en jumper på sig, som hennes mormor stickat på 70-talet till Sarahs mamma. Nej, något mönster fanns inte kvar, om det ens funnits något, så jag mätte och räknade på Sarahs jumper så gott jag kunde och satte igång.

Förra midsommar var jag återigen i Dala-Floda och det kändes väldigt rätt att sitta där och sticka av garnet. Fort gick det, kanske lite för fort, för sen har jag fått ändra i stort sett allt. Resåren blev för trång, så den har jag klippt upp och stickat på ny. Ärmarna blev lite snäva, så där har jag stickat i kilar. Kragen är fortfarande lite för kort.

Lite retro känns modellen och det passar ju mig. Själva mönsterstickningen är en klassiker som bildar som vågor. Därför kallas den ibland vågor på hav, ibland påfågelstickning och andra säger solfjäderstickning. Den finns i mönster åtminstone från 40-talet, säkert tidigare. Kanske ni vet? Hur som helst är det väldigt lätt och roligt att sticka och därför är jag sugen på att göra en till.

Planen är att få ihop ett fungerande mönster som vi kan lägga ut här på bloggen. En annan plan är att fota Sarahs tröja ihop med min.

Lite konstigt kändes det att dra på sig en tjock tröja några timmar efter badet. Men framåt solnedgångstid kändes den faktiskt helt rätt.

1 kommentar:

  1. Mormor stickade inte bara en till min mamma. Hon stickade även en till mig. Vi måste låta de tre sammanstråla på ett foto någon gång.

    SvaraRadera