onsdag 14 december 2011

Lucka 14: Långpannans lov

I helgen hade vi födelsedagskalas härhemma. Vår sjuåring blev åtta! - Vad vill du har för tårta, frågade jag. - Kladdkaka, svarade han. Men vad vill du har för kaka till? - Kladdkaka, svarade han. Och har man födelsedag så har man.

Det ena blev min kollega Elins kladdkaka som jag premiärbakade och den gjorde succé. Glasyren med philadelphiaost och florsocker gick rakt in i såväl barna- som pensionärshjärtan. Den andra blev den här kladdisen som du ser uppdukad ovan på vår årliga och alltid lika underbara badutflykt till Böda sand. Jag ringde min systerdotter Tove och frågade om receptet. - Ja, men det är ju mosters kladdkaka, passande namn, va?

Receptet är hämtat ur Annas mat, av Anna Bergenström. Men knepet för att få den extra god är att göra dubbel sats i långpannan och grädda lika kort tid som annars.

Anna Bergenström är en av mina absoluta favoriter som receptmakare. Att samla recept har intresserat mig sen jag gick på mellanstadiet och på den tiden fanns det inte matsidor i dagstidningar som det gör nu. Men vad gjorde det när vår familj prenumererade på Land. Där fanns det recept! Och jag klippte ut och klistrade på pappkartonger och satte i pärmar som jag än i dag tar fram.

När jag flyttade till Stockholm hade DN varje torsdag en matsida, signerad Anna, med ett mycket personligt tilltal. Jag läste allt och klippte ut en del. Det roliga är att jag först nu förstått att Anna tidigare jobbat på Land, så hela min urklippssamling är från henne.

Så, mina jultips är tre. 1) Ge bort Annas kokbok i julklapp. 2) Har du den inte själv, sätt upp den på önskelistan. 3) Baka julkakor i långpanna. Många blir det och fort går det och är dessutom lätt. Till och med för en som är sju år. På sitt åttonde.

1 kommentar:

  1. Grabben har rätt, kladdkaka är bland det godaste som finns. Och, visst, Annas kokbok är ju bra. Har dock aldrig provat hennes kladdkaka. Ska nog göra det, med ditt dubbleringstips i minnet.

    SvaraRadera