fredag 9 december 2011

Lucka 9 Spånga julmarknad

Imorgon är det Spånga julmarknad och kvällen innan gäller det att ha full koll på alla sina varma mössor, vantar och långisar för hu vad man kan frysa sju timmar i ett julmarknadsstånd. Flera år i rad har vårt fotbollslag stått där med loppis och lotteri, tillsammans med en massa andra knallar.
Det roliga med Spånga i västra Stockholm är att det känns som en liten 50-talssmåstad, med allt mysigt som finns i en sån. En bra heminredningsaffär som brukar kallas lilla NK, en köttaffär med specialiteter, liksom en med fisk, ett litet bibliotek och en väldigt bra järnaffär och såna växer verkligen inte på träd. Och det bästa av allt: Spånga konditori, som har himmelskt goda blåbärsbullar och finfin cappuccino. Den som är på fyndhumör kan ta en sväng till Erikshjälpen, som håller till i enorma lokaler några stenkast bort. Just nu håller Spånga på att göra om torget, men hoppas att det funkar med marknad ändå.

Innan det ens har ljusnat på lördagsmorgonen börjar vi ställa i ordning våra bord, och visst får man en känsla av Lotta på Bråkmakargatan? Så fort vi fått upp allt på det egna bordet gäller det att göra utflykter till de andra. Jag har köpt riktigt fina konstnärsgrejer här, som handgjorda glasfat. Och har man riktig tur, så har Bromstens chokladfabrik hittat till marknaden!
I morgon är det alltså dags, dock inte för oss det här året. Men jag kommer att gå runt och vara lite civil och se om jag kan göra några julklappsfynd och handla lite schackrutor som tillverkats hos Sarah. Hur som helst kommer jag inte att låta bli att värma mig på Spånga konditori! Det är en del av själva juluppladdningen.

1 kommentar:

  1. Hoppas du blev ordentligt juluppladdad och fick dig några schackrutor. När jag tittade förbi vid halv ett var de borta. Men det fanns mycket annat som såg gott ut också...

    SvaraRadera