måndag 19 december 2011

Lucka 19: Hemslöjd goes crazy

Den norska boken om julkulor har jag berättat om tidigare. Två män tolkar norska lusekoftor och vantar och lägger in mönstren i stickade julkulor. Verkligen smart affärsidé tycker jag när jag bläddrar i boken. De har ett koncept och ett självförtroende som jag fascineras av.


Men de är långt ifrån först! Ingermor i Föra är till exempel steget före. Eller vad sägs om dessa grytlappar med modernt tolkade traditionella öländska mönster? Det nedersta är ett klassiskt vantmönster från Öland. Varje sommar köper jag upp en packe som jag har som presenter. Ingermor väver mattor och plädar med en energi som få.



Om ni har vägarna förbi norra Öland nångång, gör en avstickare till hennes lilla friggebod som ligger längs vägen (ja det finns bara en!). Eller beställ julklapparna över nätet. Det är ju ännu några dagar kvar till julafton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar