måndag 15 december 2014

Lucka 15 Tid för långläsning


Har du inte hunnit köpa alla julklappar än? Ska du ge bort bok till en familj som gillar höglösning? I så fall har jag ett tips. Mördarens apa.

I somras skulle vi åka till Turkiet och vara där länge. Massor av härliga familjemöten, men jag vet att det ibland också är himla skönt att dra sig undan en stund och läsa tillsammans. Så jag gick till utmärkta Barnens bokhandel vid Mariatorget i Stockholm och fick för första gången höra talas om Mördarens apa. Vilken märklig barnbokstitel, var min första tanke. Men hon var riktigt bra på att sälja, den där tjejen.

Så fort vi börjat läsa var vi fast, min tioåring och jag. Vilken skröna! Vilken berättarglädje! Och vilken otippad tid och plats att förlägga handling till. Lissabon på 1910-talet. Vi njöt verkligen av dessa 600 fascinerande sidor.

Och i höstas fick den Augustpriset. Jag skulle gärna utse den till årets julklapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar