söndag 7 december 2014

Lucka 7: Muffins med julsmak

Jag har alltid sagt att jag inte kan baka muffins men här kommer ett recept som jag och yngsta dottern lyckades med för några dagar sedan. Eventuellt var det helt och hållet hennes förtjänst. 
Finrivna morötter i smeten gör dem extra saftiga. Nästa gång ska jag prova att minska lite på sockret.  Kryddningen går ju att variera även om jag är ganska svag för kanel som i originalet.

2 ägg
2 dl socker
0,5 dl smält smör
1 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1,5 tsk bakpulver
1 dl finrivna morötter

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör och fil. Tillsätt sedan mjölet blandat med kanel och bakpulver. Tillsätt slutligen morötterna.

Fördela smeten i ca 15 muffinsformar. Grädda i ca 12 min i 200 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar