onsdag 17 december 2014

Lucka 17 Juliga bönbullar


Idag hade vi julförmiddag på jobbet, med besök av energiministern och avslutning med jullunch. Där fick vi jättegoda vegetariska köttbullar. Jag hann aldrig fråga efter receptet, men kanske var det något liknande som jag nu ser i Mersmak. Inte omöjligt. Hur som helst ska jag prova de här till vår julafton där nästan varenda kotte är vegetarian eller halvvegan eller sillogillare. Men bönor och mandel, det går hem hos alla tror jag. 

Jag skriver av receptet om det inte syns i bilden:

3 dl kokta svarta bönor
2 dl mandelmjöl
2 dl riven ost
1 dl ströbröd
1 dl riven gul lök
1 ägg
1 tsk mortlad kryddpeppar (står det men det kommer jag att byta ut)
1/2 tsk peppar
1/2 tsk salt
olja till stekning

Mosa bönor och tillsätt resten. Forma 20-30 bullar och stek på medelvärme i runt åtta minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar