lördag 1 december 2012

Lucka 1: Smartare juleljus


Jag jobbar på ett laboratorium och i torsdags gick vi ut med ett pressmeddelande om energieffektiv julbelysning. Till fikat dukade Sherwan, som gjort testet, upp alla slingor, stjärnor, julgransslingor och ljusstakar. Han berättade om resultaten och så kunde kollegorna ställa sina ingenjörsspecialfrågor. Och vilka specialfrågor! Har du kollat timer, lönar den sig? Exakt när lönar den sig? Hur mycket drar själva transformatorn? En gick till och med runt med en liten minikikare för att kolla ljusets kvalitet. Sherwan hade svar på allt. Herregud, nördarnas julafton, skrattade vi allesammans och till slut hade vi till och med generaldirektören där för en guidning.


Alla vill ha just de där detaljerade svaren, det märks när tidningarna börjar ringa. Och det är kul att kunna ge dem och samtidigt sätta in belysning i ett större globalt sammanhang. Det vi alla sett är hur lätt det är att hitta elsnål julbelysning i år, jämfört med tidigare år. Och hur stor skillnad den gör. En ljusstake med gamla glödlampor drar 14 gånger mer el än en med LED. Den juldekoration som drar mest el är julgransslingan. Å andra sidan kanske den inte är tänd lika mycket som julstjärnor och ljusstakar. Ja, allt beror väldigt mycket på hur julljusvanorna ser ut därhemma.

Det är lätt att byta ut ljusstakarnas lampor till elsnålare LED. Nu går det att köpa en hel uppsättning för runt 40 kronor. (Annat var det när jag köpte dessa på bilden för tre år sen, kan jag lugnt säga ...).

Jag som är svag för papperstjärnor, tycker att en bonusfördel med LED-lampor, är att de helt enkelt inte blir så varma. Jag känner mig lite tryggare.

Om du har gamla glödlampor i ljusstakarna, lönar det sig med timer, men inte lika självklart om du har satsat på LED. Ja, känner du också ett behov av att grotta ner dig i detaljer, läs mer på Energimyndighetens testsida, eller lyssna på min kollega Helena i morgon på P4 kl 15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar